Навчально-виховний комплекс № 33
Маріїнська гімназія м. Дніпро
+38(056) 744-16-76  +38(056) 744-16-82
м. Дніпро, вул. Троїцька, 1
 
Батькам / Поради логопеда

Консультація для батьків на тему:

«Як дитину навчити проводити звуковий аналіз»

 

Провести звуковий аналіз - це значить назвати звуки в тій послідовності, в якій вони знаходяться в цьому слові.

Що це означає? Якщо ви питаєте дитину, з яких звуків складається слово «кіт», а він відповідає вам: в слові «кіт» є звуки [о, до, т] - це значить, що він добре чує в слові окремі звуки, але не вміє ще провести його звуковий аналіз.

А адже звуковий аналіз основа грамотного письма. Для того, щоб дитина могла аналізувати якесь явище, воно повинно бути зрозуміло. Давайте намалюємо схему звукового складу слова.

У слові «будинок» - три звуку - намалюємо три клітинки і дамо дитині цю картку. На ній намальований будинок, а під ним схема цього слова. Ми показуємо йому, що клітинки під картинкою підказують, скільки звуків в слові.

«Скільки клітин?» - Три клітини.

«А скільки звуків в слові?» - Три звуку.

«Давайте шукати ці звуки. Скажіть мені слово «будинок» так, щоб я почула в ньому перший звук ».

«Будинок», - каже дитина.

«Який перший звук?» - [Д]. "Дуже добре".
Давайте закриємо першу клітинку квадратом синього кольору (він згоден, твердий). Чому синій? Так як звук приголосний, ми його не співаємо, при вимові цього звуку повітряний струмінь зустрічає перешкоду «язичок».

Давайте вимовимо слово «будинок» так, щоб було чутно другий звук. «Доом». Допоможіть дитині для першого разу, скажіть з ним разом слово «Доом».

«Який же другий звук у цьому слові?» - [О].

Він голосний, ми його співаємо, повітряний струмінь проходить вільно, позначаємо червоним квадратом і ставимо на другу клітинку.

Давайте знайдемо останній звук в цьому слові. Скажи це слово так, щоб я почула в ньому останній звук. «Домм». Беремо синій квадрат, пояснюючи, що цей звук приголосний, твердий, ми вимовляємо його насилу, заважають губи.

Для закріплення провести гру. «А тепер, - говорите ви, - я буду називати звук, а ти будеш знімати його з схеми. Подивимося, який ти уважний. Прибери звук [д], [о], [м].

Займаючись з дитиною, треба весь час пам'ятати: ми вчимо його звуковому аналізу слів. Ми вчимо його вслухатися в слово, чути звуки, його складові. Тому дитина повинна називати звуки так, як вони чутися в слові.

«Який перший звук у слові« ліс »? Перший звук [ль].

«А другий в слові« леес »? Дитина чує, Що другий звук тут [е].

А ми дорослі, звикнувши, до написання цього слова, можемо збити дитину з пантелику, сказавши, що другий звук «е» в слові «ліс».

Спочатку пропонується розібрати нове слово. Діти під диктовку дорослого прибирають фішки зі схеми відповідно до названими словами. При цьому звуки краще називати не в тій послідовності, в якій вони стоять в слові, а вразбивку. Такого роду завдання спонукають дітей ще раз обстежити звуковий склад слова за схемою - моделі.
Проводячи аналіз слів, дуже корисно давати різні завдання, що розвивають у дітей найважливіші розумові операції - порівняння, зіставлення, аналіз. Наприклад, знайти однакові звуки в словах: «мак», «рак». Знайти різні звуки в словах: «дим», «будинок».

Якщо дитина добре підготовлений, то необхідно давати йому більш складні, навіть такі, які не мають рішення. Знайти однакові звуки в словах «будинок», «рак». Але завдання такі повинні ускладнюватися дуже повільно і поступово. Потрібно хвалити дитину, радіти перемогам.

http://logopediya.com/ppt/